Batterijen: motor- en woongedeelte

  • Uw motorhome is standaard uitgerust met 2 batterijen: één startbatterij en een afzonderlijke batterij voor het woongedeelte. Wanneer de motor draait, worden beide batterijen opgeladen.
  • De toestand van de woonbatterij kan U controleren op het controlepaneel. U zorgt er best voor dat de batterij niet onder de 2/3 komt (12,20V). Een ontladen batterij gaat immers zeer vlug kapot.
  • De woonbatterij kunt U opladen door de motor te laten draaien, door uitwendig 230 Volt aan te sluiten of, indien aanwezig, de stroomgenerator te laten draaien of met een Efoy (laadsysteem op methanol).
  • Alle omschakelingen tussen de circuits gebeuren automatisch. U hoeft dus zelf geen omschakelingen te maken.
  • De voeding - of transformator/acculader - zit tussen de stekker en de accu van de apparaten. De voeding gaat werken wanneer deze wordt aangesloten op het externe net en dient voor het opladen van de accu en voor het voeden van de apparaten die op laagspanning werken, door het omzetten van de spanning van de externe voeding van 230 V AC naar de waarde die nodig is voor het opladen.
  • De lader is voorzien van een interne beveiligingszekering tegen oververhitting. Wanneer de optimale lading van de accu is bereikt, zal de stroom gedeeltelijk worden doorgegeven om het bereiken van het kookpunt te voorkomen.
  • De woonbatterij is een half-tractiebatterij van +/- 90 Ah of 105 Ah. U mag deze dus niet vervangen door een gewone autobatterij. Voor een goede werking dient U elke maand het vloeistofpeil regelmatig te controleren, en eventueel gedestilleerd water toe te voegen.
  • Wanneer de woonbatterij volledig ontladen is (vb. doordat U de lichten in het woongedeelte hebt laten branden), laadt U deze batterij het beste bij via de externe stekker of de stroomgenerator. Wanneer U de woonbatterij toch moet bijladen via de motor, doet U dit best door de motor al stilstaand te laten draaien. Immers, al rijdend zal een volledig platte woonbatterij zodanig veel stroom vragen aan de alternator dat de kans groot is dat de zekering tussen de alternator en de woonbatterij stukspringt.
  • Wanneer de startbatterij van de motor volledig ontladen is (vb. omdat U vergeten hebt de koplampen te doven), kunt U deze NIET bijladen door 230 Volt aan te sluiten op de externe stekker. Via deze stekker wordt immers alleen de woonbatterij opgeladen. Enkel wanneer u als optie een 2de woonbatterij hebt laten bijplaatsen, zal de startbatterijook mee opladen. Dit door middel van een speciaal bijgeplaatste laadrelais.


Interesse?
Contacteer ons